Právě je 17.01.2018 12:03



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
 Henry Ford 
Autor Zpráva
Test driver
Test driver
Uživatelský avatar

Registrován: 02.02.2008 03:18
Příspěvky: 2043
Bydliště: Modřice@JM@CZ
Odeslat Henry Ford
LINK: Henry Ford: Muž, který postavil Ameriku na kola

Muž, který postavil Ameriku na kola a zasloužil se o vznik střední třídy. Zároveň autokrat, antisemita a Hitlerův oblíbenec.

Velké osobnosti bývají málokdy černobílé a Henry Ford nebyl výjimkou... Život strůjce amerického automobilového zázraku dvacátého století se začal odvíjet v roce 1863 ve farmářské rodině, žijící poblíž Detroitu. Jeho otec pocházel z Irska, matka měla belgické kořeny. Otec naivně počítal s tím, že mladý Henry farmu jednou převezme. Když ale bylo Henrymu třináct, zemřela mu matka, a jeho na farmě už nic nedrželo. Zamiloval si totiž techniku a už v patnácti letech si vysloužil pověst zručného hodináře.


V šestnácti odešel do Detroitu, kde se vyučil strojníkem a později nastoupil ve firmě Westinghouse jako opravář parních motorů. V čtyřiadvaceti se oženil s Clarou Bryantovou, s níž měl jediné dítě - syna Edsela. Od roku 1891 Ford působil ve společnosti slavného vynálezce Edison, kde se během pouhých dvou let dokázal vypracovat na šéfkonstruktéra. To mu zajistilo dostatek peněz i možností na experimentování se spalovacími benzínovými motory - v roce 1896 dokončil vývoj vozidla Quadricycle, poháněného benzínovým motorem.


To byl zlom, který Forda přiměl k odchodu od Edisona a založení automobilky Detroit Automobile Company, z níž však po neúspěších odešel. Další etapou bylo založení automobilky Henry Ford Company v roce 1901, jež se po Fordově odchodu kvůli osobním neshodám transformovala v Cadillac. Henry nezahálel a zkonstruoval závodní Ford 999, který přitáhl pozornost americké veřejnosti rychlostním rekordem 147 km/h.


To Fordovi zajistilo věhlas a dostatek prostředků od mecenášů pro založení Ford Motor Company v roce 1903 a následné uskutečnění revoluční vize. V počátcích automobilového průmyslu totiž panovala představa, že jediná možnost dosažení zisku je vyrábět drahá auta pro hrstku nejbohatších. Henry Ford ale všechno převrátil naruby. Přišel totiž s geniální myšlenkou, že pokud dokáže auta vyrábět levněji, bude si je moci pořídit podstatně širší okruh lidí a že vydělá na kvantitě.


V roce 1908 byl představen elegantní Ford Model T, který se snadno řídil i udržoval. Stal se obrovským hitem a znamenal nesmírný zvrat v osobní dopravě. Prodej a servis zajišťovala moderní dealerská síť několika tisíc obchodníků na bázi franšízy po celých Spojených státech, propagující jak značku Ford, tak automobilismus obecně. Ford zároveň věděl, že nestačí auta pouze vyrobit a prodat, ale zasadil se o rozšíření sítě čerpacích stanic, vylepšování chatrných silnic a nakonec i o vznik husté americké dálniční sítě.

Revoluční zavedení pásové výroby v roce 1913 bylo zásadním mezníkem v automobilovém průmyslu. Dělníci už nesestavovali celé auto, ale organizované týmy postupně přimontovávaly komponenty k Modelu T, pohybujícímu se po výrobní lince. To umožnilo zásadní snížení výrobních nákladů a zvýšení produktivity - z automatické výrobní linky sjíždělo nové auto každých 93 minut, což bylo na tehdejší poměry zcela bezkonkurenční.

Automobilka se ale potýkala s vysokou fluktuací zaměstnanců, takže v roce 1914 následoval další revoluční krok, který mnozí pokládali za výraz šílenství a začátek konce. Henry Ford zavedl minimální denní mzdu pro dělníky ve výši 5 dolarů a zkrátil pracovní dobu z devíti na osm hodin - průměrná mzda v oboru tehdy přitom nedosahovala ani 2,50 dolaru! Takové peníze za práci, nevyžadující zvláštní vzdělání ani zkušenosti, zaručily přísun nových pracovníků a spokojenost těch stávajících, protože měli k dispozici také zdravotní péči a možnosti sportovního vyžití.


S tím úzce souvisel Fordův otcovský přístup k vlastním zaměstnancům. Z obavy, že dělníci kvůli vysoké mzdě ztratí rozum, bylo zřízeno sociologické oddělení, které mělo dohlížet na to, aby lidé peníze nerozházeli za alkohol, hazard a lehké ženy. Henry mimochodem zakázal kouření, protože byl přesvědčen, že škodí zdraví (což se o mnoho dekád později potvrdilo). Koncem dvacátých let dosáhlo Fordovo impérium tak impozantních rozměrů, že bylo ve výrobním procesu zcela soběstačné - Ford vlastnil kaučukové plantáže v Brazílii, šestnáct uhelných dolů, doly se železnou rudou a spousty lesů.


Všechny suroviny se shromažďovaly v obrovské továrně Rouge, kde pracovalo téměř sto tisíc lidí. Na druhém konci vyjížděla nová auta. Problém byl, že existoval pouze jediný model. Zde byl na vině Fordův „antizákaznický“ přístup, charakterizovaný legendárním výrokem: „Můžete mít jakoukoli barvu, pokud je to černá.“ Ford T se vyráběl beze změn mnoho let, takže v polovině dvacátých let začaly prodeje Modelu T upadat a sílu získávala konkurence v čele s Alfredem Sloanem, který vytvořil z mnoha samostatných výrobců silný koncern General Motors.


Do nástupu nového Modelu A v roce 1927 ovšem svět stačilo zaplavit neuvěřitelných patnáct milionů Fordů T, což byla více než polovina světové produkce. Model A navázal na úspěchy předchůdce a pro firmu byl živou vodou, když si ho v letech 1927-31 koupily čtyři miliony zákazníků. Henry Ford nebyl jen geniální průmyslník, ale také složitá osobnost. Za první světové války byl přesvědčený pacifista, pokládající válku za ztrátu času, a v roce 1915 vyslal mírovou loď Oscar na expedici do Evropy k ukončení bojů.


V letech 1920 až 1927 financoval radikální protižidovské noviny The Dearborn Independent a napsal dílo Mezinárodní židovství - celosvětový problém, která mu vynesla značnou oblibu u nacistických veličin. Henryho Forda obdivoval dokonce sám Adolf Hitler, který jej v roce 1937 poctil Velkým křížem Řádu německé orlice - nejvyšším vyznamenáním, které mohl dostat cizinec. Henry Ford také ve třicátých letech vedl lítý boj s odbory, jež upřímně nenáviděl, a prohlašoval: „Kdo jiný má vědět, jak se postarat o lidi, než já?“


Nakonec se Ford po fyzických konfliktech svých ostrých hochů s odboráři musel podřídit až rozhodnutí soudu ve prospěch odborů. Před druhou světovou válkou to ve Fordu šlo od desíti k pěti, management pracoval po staru, na nové manažery s vysokoškolským vzděláním se díval podezřívavě a image firmy byla silně pošramocena. Henry Ford navíc nesnášel Rooseveltovu vládu, neschvaloval účast USA ve válce a paranoidně se domníval, že ho lidé z Washingtonu chtějí vyšachovat z kontroly nad firmou.


Koncern nakonec před zřejmě neradostným koncem zachránil přechod na zbrojní výrobu, s níž Henry nesouhlasil. Po smrti syna Edsela v roce 1943 se Henry Ford znovu postavil do čela firmy (v 79 letech), ale koncem války ji před krachem zachránila paradoxně právě Rooseveltova vláda, jež továrnu potřebovala. Po válce se ujal vlády vnuk Henry Ford II. Napravil staré chyby, usmířil veřejnost a nasměroval koncern na správnou cestu. Jedna z největších legend automobilové historie zemřela jako podle klišé podřadného scénáristy - ve své posteli v třiaosmdesáti letech na mozkovou příhodu během výpadku elektřiny při bouřce…

dalsi:
Wikipedia: Česky
Aglicky vice

_________________
Ford Focus 1.6 16V 1999 / Ford Mondeo ST 220 2006
Obrázek Obrázek


10.04.2008 10:31
Profil E-mail
Pokročilý
Pokročilý
Uživatelský avatar

Registrován: 12.02.2008 22:11
Příspěvky: 932
Bydliště: Východní Čechy
Odeslat Re: Henry Ford
včera jsem na tenhle článek někde narazila a četla ho.

_________________
Ford Focus combi Viva, 1,6 r.v. 2004
Obrázek


10.04.2008 12:00
Profil E-mail
Test driver
Test driver
Uživatelský avatar

Registrován: 02.02.2008 03:18
Příspěvky: 11913
Bydliště: Přerov
Odeslat Re: Henry Ford
dcera ho asi před měsícem použila v referátu :wink: :lol:

_________________
FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car
Obrázek
Obrázek
Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


10.04.2008 15:39
Profil E-mail
Nováček
Nováček

Registrován: 21.03.2008 21:30
Příspěvky: 19
Bydliště: přerov
Odeslat Re: Henry Ford
Nenašel jste někdo někde podpis Henryho Forda?


29.08.2008 04:05
Profil E-mail
Test driver
Test driver
Uživatelský avatar

Registrován: 02.02.2008 03:18
Příspěvky: 5711
Bydliště: Šumava
Odeslat Re: Henry Ford
Vývoj znaku Ford


Přílohy:
car-logo-ford.gif
car-logo-ford.gif [ 38.6 KB | Zobrazeno 434 krát ]

_________________
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Obrázek
29.08.2008 06:18
Profil E-mail
Test driver
Test driver
Uživatelský avatar

Registrován: 02.02.2008 03:18
Příspěvky: 5711
Bydliště: Šumava
Odeslat Re: Henry Ford
Podpis 8) :wink:


Přílohy:
529702%20Henry%20Ford%20sig.jpg
529702%20Henry%20Ford%20sig.jpg [ 6.7 KB | Zobrazeno 9940 krát ]

_________________
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Obrázek
29.08.2008 06:36
Profil E-mail
Test driver
Test driver
Uživatelský avatar

Registrován: 15.04.2008 19:50
Příspěvky: 2268
Bydliště: PRAHA
Odeslat Re: Henry Ford
Jsi mě předběhl, já se snažím a když už to mám tak tohle :evil: - tak příště

_________________
Ford Focus 1,8TDCi 85kW, Trend Celebration 6/2008 Combi
Obrázek fotogalerie
Obrázek


29.08.2008 06:41
Profil E-mail
Test driver
Test driver
Uživatelský avatar

Registrován: 02.02.2008 03:18
Příspěvky: 5711
Bydliště: Šumava
Odeslat Re: Henry Ford
:mrgreen: :mrgreen:

_________________
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Obrázek


29.08.2008 06:44
Profil E-mail
Nováček
Nováček

Registrován: 21.03.2008 21:30
Příspěvky: 19
Bydliště: přerov
Odeslat Re: Henry Ford
Díky super :D


29.08.2008 19:20
Profil E-mail
Test driver
Test driver
Uživatelský avatar

Registrován: 09.06.2012 11:10
Příspěvky: 2875
Bydliště: Prostějovsko
Odeslat Re: Henry Ford - Právě dnes uplynulo 149 let od jeho narození
Právě dnes uplynulo 149 let od narození Henryho Forda

http://www.fordmagazin.cz/4155-prave-dnes-uplynulo-149-let-od-narozeni-henryho-forda

_________________
Ford Focus combi 1.8 TDDi Endura, r.v. 2000, GHIA 90PS


Galerka: Lukáškuv Focus (DRÁČEK)

Obrázek Obrázek
Obrázek
https://www.facebook.com/groups/fordgroups/


30.07.2012 16:01
Profil E-mail
Test driver
Test driver
Uživatelský avatar

Registrován: 09.06.2012 11:10
Příspěvky: 2875
Bydliště: Prostějovsko
Odeslat Re: Henry Ford
Nevím kam to dát ale asi nejspíš sem.

Neznámá legenda: Ford 999 jezdil 150km/h již před 110 lety :gott: :gott:

_________________
Ford Focus combi 1.8 TDDi Endura, r.v. 2000, GHIA 90PS


Galerka: Lukáškuv Focus (DRÁČEK)

Obrázek Obrázek
Obrázek
https://www.facebook.com/groups/fordgroups/


18.04.2013 12:45
Profil E-mail
Junior
Junior
Uživatelský avatar

Registrován: 01.12.2009 07:57
Příspěvky: 216
Bydliště: Olomouc
Odeslat Re: Henry Ford
Pravě dnes.....

Obrázek

_________________
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3


30.07.2013 06:01
Profil E-mail
moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: 20.05.2011 20:49
Příspěvky: 3758
Bydliště: Pilsner Urquell
Odeslat Re: Henry Ford
Bohužel dnešní realita... :|
http://zpravy.idnes.cz/obri-dluhy-tizi- ... anicni_pej


30.07.2013 08:54
Profil E-mail
Junior
Junior
Uživatelský avatar

Registrován: 01.12.2009 07:57
Příspěvky: 216
Bydliště: Olomouc
Odeslat Re: Henry Ford
Budu dělat trika..... Henry FORD 150

Značka textilu: Adler
Technologie: Potiskový materiál je zažehlovací (gumová) folie flex
cena: +/- 250,-Kč

Triko:
Obrázek

Objednávky do 18.10.2013 do SZ

Konec vysílání.

FORD HENRY FORD

_________________
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3


06.10.2013 03:01
Profil E-mail
Junior
Junior
Uživatelský avatar

Registrován: 01.12.2009 07:57
Příspěvky: 216
Bydliště: Olomouc
Odeslat Re: Henry Ford
Výsledek

Obrázek

_________________
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3


11.12.2013 12:59
Profil E-mail
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přeskočit na:  
Powered by phpBB © phpBB Group.